Suplementacja witaminy D – normy i o czym trzeba pamiętać?

0
130
Suplementacja witaminy D

Czy wiesz, że witamina D nie tylko wpływa na trwałość kości, ale decyduje o funkcjonowaniu mięśni, narządów oraz układu odpornościowego? Prawidłowa dieta pokrywa wyłącznie 20% zapotrzebowania. Pozostałe 80% zapewnia intensywne nasłonecznienie skóry, które możliwe jest w Polsce tylko w okresie letnim. Mimo wszystko o prawidłową suplementację witaminy D warto dbać przez cały rok. Dlaczego? Wyjaśniamy w artykule.

Czemu suplementacja witaminy D jest taka ważna?

Przeważnie witamina D kojarzona jest z dobrym wpływem na układ kostny i sprawniejszym wchłanianiem fosforu oraz wapnia przez organizm. Okazuje się jednak, że decyduje również o funkcjonowaniu mięśni, układu odpornościowego, a także nerwowego. Zachowanie prawidłowej normy witaminy D jest naprawdę trudne – niewielu Polakom się to udaje. Przez większość roku nasłonecznienie nie jest wystarczające, a zdrowa dieta to zbyt mało. Nie pomaga również okres długiej izolacji w domu.

Ciekawostka:

W Polsce ponad 90% osób choruje z powodu niedoboru witaminy D. Jej poziom można sprawdzić dzięki specjalistycznym badaniom zleconym przez lekarza. W ten sposób dowiesz się, ile witaminy D jest w Twojej krwi.

 

Chcesz zadbać o siebie? Zacznij od suplementacji witaminy D! Sprawdź, które leki możesz dostać bez recepty: https://www.doz.pl/apteka/k4317-Witamina_D__D3

Odpowiednia suplementacja witaminy D chroni przed:

  • nowotworami gruczołu krokowego, jelita oraz szyjki macicy,
  • chorobami autoimmunologicznymi, które upośledzają układ odpornościowy,
  • schorzeniami psychicznymi np. depresją,
  • przypadłościami układu sercowo-naczyniowego,
  • problemami z układem kostnym np. osteoporozą, krzywicą,
  • otyłością i kłopotami z metabolizmem.
  • cukrzycą typu 1 i 2.,
  • chronicznym zmęczeniem,
  • wypadaniem włosów,
  • nadciśnieniem.

Skrajny niedobór witaminy D może doprowadzić do rozległych wad postawy oraz osłabienia kości, mięśni i nerwów. Jej brak negatywnie wpływa zarówno na noworodki, jak i osoby starsze. Dlatego suplementacja witaminy D jest konieczna w każdym wieku.

  • Normy witaminy D – zależą od wieku, wagi, stylu życia i zdrowia

W przypadku suplementacji witaminy D funkcjonuje zasada 20:80 – stosunek zdrowej diety a syntezy skórnej. Polacy na prawidłowe dostarczenie tak zwanej witaminy słońca mogą liczyć wyłącznie w okresie letnim. Od września do kwietnia kąt padania promieni słonecznych jest zbyt mały, aby zaspokoić zapotrzebowanie. Teoretycznie wystarczy 15 minut na słońcu latem między 10 a 15, aby dostarczyć prawidłową dawkę. Niestety, ubranie oraz filtry UV utrudniają ten proces. Warto pamiętać, że norma witaminy D jest większa u osób otyłych.

Wiek Przebywanie na słońcu Zalecenia
Noworodek 0-6 miesięcy 400 I.U
Niemowlak 6-12 miesięcy 400-600 I.U
Dziecko 1-10 lat Krócej niż 15 minut 600-1000 I.U
Dłużej niż 15 minut Opcjonalna suplementacja witaminy D
Nastolatek 11-18 lat Krócej niż 15 minut 800-2000 I.U
Dłużej niż 15 minut Opcjonalna suplementacja witaminy D
Osoba dorosła 19-65 lat Krócej niż 15 minut 800-2000 I.U
Dłużej niż 15 minut Opcjonalna suplementacja witaminy D
Osoby starsze 65-75 lat Krócej niż 15 minut 800-2000 I.U
Dłużej niż 15 minut 800-2000 I.U
Seniorzy 75+ Krócej niż 15 minut 2000-4000 I.U
Dłużej niż 15 minut 2000-4000 I.U

 

Jeśli nie jesteś pewien, jak powinna wyglądać suplementacja w Twoim przypadku, zrób badanie na ilość witaminy D we krwi. Wtedy dowiesz się, czy powinieneś bardziej zadbać o swój stan zdrowia.

Jak suplementować witaminę D?

W czasie letnim dużo łatwiej o zachowanie normy witaminy D w naturalny sposób. Przez cały rok można jednak zastąpić promienie słoneczne dodatkowymi lekami. Warto również pamiętać o diecie – większość produktów da się bez problemu kupić w zwykłym sklepie spożywczym.

Pokarmy bogate w witaminę D:

  • jajka,
  • tłuste ryby,
  • oleje z wątroby ryb,
  • masło,
  • grzyby,
  • produkty mleczne i nieodtłuszczone mleko,
  • niektóre sery np. camembert, cheddar, parmezan.

W przypadku suplementacji witaminy D w tabletkach lub kroplach pora ich zażywania jest nieistotna. Warto jednak łączyć lekarstwa z tłustym jedzeniem – pozytywnie wpłynie na wchłanianie się składników odżywczych.

  • Można kupić witaminę D bez recepty?

Wszystko zależy od rodzaju przyjmowanych tabletek lub kropli. Suplementacja witaminy D jest jednak możliwa na własną rękę bez recepty. Warto jednak skonsultować swój wybór z lekarzem lub farmaceutom. Lepszą opcją zawsze będą lęki niż tabletki wspomagające codzienną dietę.

Czy można przedawkować witaminę D?

Bez dodatkowej suplementacji witaminy D trudną ją przedawkować. Przez większość czasu nasza skóra nie pochłania wystarczającej ilości promieni słonecznych. Może się to jednak zdarzyć każdemu i nie należy tego bagatelizować. Zbyt duża ilość witaminy D również jest niezdrowa. Jej nadmiar objawia się:

  • ciągłym zmęczeniem,
  • biegunką i wymiotami,
  • bólem brzucha,
  • brakiem apetytu,
  • bólem mięśni oraz kości,
  • rozdrażnieniem i gorszym samopoczuciem,
  • zachowaniem depresyjnym.

Symptomy te mogą również świadczyć o innym problemie zdrowotnym, dlatego warto skonsultować się z lekarzem.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ